Een spektakel van Moeder Natuur – Volcán de Acatenango in Guatemala

door Michelle van den Berg
Acatenango

Zodra je in Antigua Guatemala aankomt, kunnen de vulkanen je niet ontgaan – en je kunt ze ook beklimmen! Zoals de Volcán de Acatenango bijvoorbeeld. In een tweedaagse hike met overnachting in een ‘basecamp’ op 3600 meter hoogte. Vanaf de slapende Acatenango Vulkaan heb je een fantastisch uitzicht op de Volcán de Fuego – een heel actieve vulkaan. De vulkaan rommelt continu. Op  3 juni 2018 is zij zelfs uitgebarsten, met meer dan 100 dodelijke slachtoffers en meer dan 300 vermisten tot gevolg. Vlak vóór deze uitbarsting hebben wij de Acatenango vulkaan beklommen. In dit artikel vertel ik over onze ervaring. Ondanks dat de vulkaan weer open is voor toeristen, kan het zijn dat het een en ander door de recente uitbarsting is veranderd.  Vraag bij je accommodatie in Antigua na wat de huidige situatie is, ook qua veiligheid.

Opweg naar Acatenango

De hike begint meteen goed: in los vulkaanzand op een vrij steil pad naar boven. Ondanks het laagseizoen komen we al snel andere groepen tegen – groepen die bezig zijn met hun laatste meters naar beneden, maar ook groepen die net als wij net zijn begonnen aan het avontuur. Nadat we door maisvelden lopen, waar hier en daar boeren werken op het land, komen we al snel aan in het regenwoud. Het pad is hier van een stevigere ondergrond, met af en toe traptreden. Na ongeveer drie kwartier lopen komen we bij de entree van het Acatenango National Park.

Tijdens het regenseizoen (van mei tot en met oktober) regent het hier veel. ’s Ochtends is het vaak nog helder, maar trekt het in de middag dicht, net als vandaag. Tijdens de lunch regent het kort, gelukkig is de bui van korte duur en vervolgen we onze route. De wolken onttrekken ons het zicht van het dal en we lopen door een waar cloud forest.

Acatenango

Aankomst bij de basecamp op Acatenango

Het laatste uurtje lopen is vlakker, wat op deze hoogte wel fijn is. Door de wolken en de bomen zien we langzaam de vulkanen in de omgeving verschijnen. Na een laatste stukje steil omhoog door los vulkaanzand komen we rond 15:00 aan in ons basecamp. We warmen op rond het kampvuur – op een hoogte van 3600m is de temperatuur flink gedaald. We hebben een perfect uitzicht op de Fuego Vulkaan, die flink aan het rommelen is.

Helaas trekt het wolkendek weer dicht, en na het avondeten besluiten we lekker te gaan slapen, we worden immers om 3:30 gewekt om het laatste stukje naar de top te hiken.

Het is inmiddels donker en we hebben ons erbij neergelegd dat we moeten hopen op een heldere lucht in de ochtend. Maar na een uurtje is het kraakhelder en de Fuego doet zijn naam eer aan!

Een ware show

Dit is een van de meest bijzondere dingen die we ooit hebben gezien. Met het geluid dat het best de omschrijven is als een combinatie van onweer en een straaljager, hebben we vanuit onze tent genoten van een waar spektakel. We zien de vulkaan vuur spuwen, en lava en brokstukken langs de krater naar beneden komen. En het gaat maar door, de ene uitbarsting is nog grootser dan de andere. Als het weer rustiger lijkt te worden, ritsen we de tent toch maar weer dicht en proberen wat te slapen. Maar we kunnen het niet laten om nog een paar keer te gluren – naar de oranje gloed in de donkere nacht. Een bulderende donder verraadt af en toe dat er weer een show aan zit te komen.

Na toch een paar uurtjes slaap worden we om 3:30 gewekt ‘amigos, amigos!’. Met een headlamp op lopen we door de donkere nacht stap voor stap naar boven. Het is zwaar: zeker op het laatste stuk naar de top glijd je iedere stap weer een stukje terug door het vulkaanzand. De stok die ons werd aangeraden geeft nog enige houvast.

Perfect op tijd komen we boven aan, met Fuego die aan de ene kant nog wat kunstjes laat zien, en Vulkaan Agua aan de andere kant waarachter de zon langzaam opkomt is dit een onvergetelijk avontuur.

Hoe kom je er?

Er zijn ontzettend veel aanbieders in Antigua die allemaal ongeveer hetzelfde aanbieden voor verschillende prijzen. Iedere aanbieder heeft een eigen basecamp – de grootste verschillen zitten hem in de kwaliteit van het eten en de gidsen (waaronder engels- of spaanstalig) en of het kamp al volledig is uitgerust. En (waarschijnlijk) ook in het uitzicht dat je vanaf het kamp hebt!

Na enige rondvraag zijn wij op aanraden van ons hostel met Soy Tours gegaan, we zijn ontzettend blij met onze keuze. Zij hebben geen kantoor in de stad, maar je kunt online of telefonisch reserveren. Qua prijs zitten zij in het middensegment (Q400 per persoon inclusief entree voor het national park) – alhoewel ons ook is verteld dat je niet veel goedkoper moet kiezen omdat dat ook risico’s met zich mee kan nemen.

De eigenaar, Gilmer Soy, werkt met lokale gidsen uit de buurt. Zij weten heel goed waar ze mee bezig zijn.  Het eten was prima, en bij aankomst stond ons kamp al klaar (we hoefden zelf geen matje, slaapzak of avondeten te sjouwen). Ook hadden we frontrow seats voor het spektakel van Vulkaan Fuego. We konden dit letterlijk vanuit onze tent aanschouwen. Mooie bijkomstigheid is dat Soy tours ook bijdraagt aan de lokale gemeenschap. Zo hebben ze onlangs een speeltuin aangelegd in het dorp en zijn ze bezig met een watersysteem (momenteel is er geen stromend water in het dorp).

Qua uitrusting hoef je niet alles mee te nemen vanuit huis voor je wandeltocht naar Acatenango. In Antigua en bij de aanbieders kun je alles huren of lenen: van muts, sjaal en handschoenen tot wandelschoenen, een rugzak en een dikke jas. En op het losse vulkaanzand kwam de wandelstok ook wel erg goed van pas!

Acatenango

dit vind je misschien ook leuk